vrijdag 6 maart 2020

Ik schrijf!

Wat ik schreeuw lijkt niet slecht
Maar wat ik schrijf ben ik echt
En zo kan ik een beetje van de wereld aan 

(uit: Schoolplein, Acda & De Munnik) 

Moest ik mezelf vergelijken met een liedtekst, dan koos ik deze. Iedereen weet het wel van mij: ik ben gek op taal, een lettervreter, een 'taalnazi'. Dat ben ik al mijn hele leven. Schrijven is wat mij mij maakt. 

Ik ben zo'n bofkont die van haar hobby haar beroep wist te maken. En daarin heb ik onlangs een nieuwe stap gezet. Sinds kort sta ik ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Mijn eigen bedrijf heet Taal Klaar. Wat ik doe laat zich raden: ik schrijf. What else? 

De aanloop 
Het was zo'n idee dat al jarenlang telkens weer de kop opstak. Ik wilde best voor mezelf beginnen. Maar om met Willem Elsschot te spreken: tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren. Er waren steeds redenen om het niet te doen. Nou ja, om het nóg niet te doen. 

Maar het laatste jaar gebeurde er ineens van alles. In fracties onbeduidend, maar als geheel gezien was het een duw in deze richting. Een schrijfopdracht hier, een interview daar. Gesprekken, gedachten, en dan toch weer die droom. 

De sprong 
Ik praatte met andere ZZP'ers. Zette het een en ander op papier (natuurlijk). Ik onderzocht de praktische bezwaren, keek eens naar de wetten en dacht: ik ga dit doen. Ik wil dat al zo lang. Ik weet dat ik dit kan. Ik ga dit doen. Ik vind het spannend, ik vind het leuk, en ik ga het doen.

Dus ik deed het.

Ik maakte een website, dat was mijn beginnetje. En wat later meldde ik me aan bij de Kamer van Koophandel. Van tevoren leek het heel wat, zo'n inschrijving, maar het stelt echt geen ruk voor. Lopendebandwerk in optima forma.  Een paar parafen en twee handtekeningen en bam: Taal Klaar bestond. 

Zwemband
Ik drijf nu in een zwemband in het diepe. Ik heb mijn 'gewone' baan nog, want zomaar mijn zekerheden opgeven is niet helemaal des Annes. Naast mij drijft vriend E. in zijn zwemband. Op hetzelfde moment begonnen we aan een vergelijkbaar avontuur en dat is ontzettend fijn. Een beetje steun, en elkaar een duwtje kunnen geven.
Ik ben nu dus parttime beschikbaar voor schrijfklussen. Interviews, nieuwsbrieven, redactiewerk, noem maar op.

Taal Klaar is er klaar voor. 

1 opmerking:

MN uit Z zei

Dat is klare taal! ;-)
Gefeliciteerd en heel veel succes!

U Zei?! - Deel 36

De laatste maanden verzamelde ik weer heel wat verhaspelingen. Hierbij de nieuwe lijst. Om de donkere dagen en de gedeeltelijke lockdown wat...