maandag 9 maart 2015

BZV - Heel veel vlaaien en een oude taart

Boer Zoekt Vrouw was gisteravond het uur van de waarheid. Bertie koos (en Geert ook), Jan ontdekte de true colors van Rianne en Rimke kwam erachter wat een leven met Boer Tom © in de praktijk betekent. Theo en Nancy deden hetzelfde als alle andere weken, alleen dit keer was het bij Nancy thuis.

"De dingen eromheen"
Rimke werd geïntroduceerd bij de vrienden en familie van Tom. Tom pakte zijn momentje en hield een povere speech, waarin hij vooral vaak 'super' zei (super blij, super bijzonder, etc.)
Een paar weken geleden zagen we al dat Boer Tom © een vriendin vooral makkelijk vond voor de dingen eromheen, en gisteravond werd dat ook meteen duidelijk. Terwijl hij een beetje door het beeld liep te schuiven, stond Rimke broodjes beenham in elkaar te hatseflatsen, en toen ze even later bij Rimkes vader waren, was ze ook weer hoofd catering.
Want: ze waren dus bij Rimkes vader, die Stoffel heet. Stoffel! En dat niet alleen, hij heeft een koeienboerderij die hij in zijn eentje... bestiert. Deze woordgrap zou uit mijn mouw afkomstig kunnen zijn, maar we moeten hem op het conto van de KRO schrijven. U ziet: agrarische humor raakt nooit uitgemolken.
Tom had een niet onaanzienlijke bos tulpen voor zijn nieuwe schoonpapa meegebracht, en in het kader van de muizenplaag die Friesland teistert had hij ook een kitten bij zich. Of nee: hij had een poes in een doos bij zich, wat gewoon een verborgen boodschap aan Rimke was. Lets face it: muizen zijn krengen, maar Friesland mogen ze hebben. Dus Tom wilde gewoon in Rimkes pants, maar dat kan je niet zeggen in het bijzijn van je bestierende schoonstoffel. Dus dan maar een poes / doos hint. Maar eerst koffie en taart graag, Rimke. 

Een kat in het nauw
Jan keek gisteravond lelijk op zijn neus. Hij ging op huisbezoek bij zijn miskleun en kreeg daar de schrik van zijn leven. Niet omdat Rianne weer een coltrui droeg (daar moet hij ondertussen aan gewend zijn), maar wel vanwege het huis en de huisgenoten van Rianne.
Het was aanvankelijk nog wel aandoenlijk. Als Klein Duimpje stapte hij door het huis. Het aanrecht was te hoog voor hem en de geest van Riannes dode verloofde wandelde gezellig achter hem aan. Op de overloop zag hij een soort Penny-collage, van de paarden die Rianne had en heeft. Maar het ergste moest nog komen: de katten. 
Rianne heeft vier katten .Vier. VIER. Dat is an sich al tamelijk alarmerend. Maar om het allemaal nog een beetje erger te maken: ze heeft ook een camera èn een app zodat ze een oogje in het zeil kan houden. Blijkbaar wil ze op ieder willekeurig moment kunnen zien wat de poezenbeesten uit- of opvreten.

Waarom?
Ik bedoel: WAAROM????!!!!!

Jan zei dat hij katten alleen leuk vindt als hij ze niet ziet, en ik ben het daar zo mee eens! Kijk, als ik ergens op bezoek ben en ze hebben daar zo'n beest rondlopen, dan gedoog ik dat heus wel. Maar zodra iemand met droge ogen aan mij gaat zitten vertellen dat de poezen met een app en een camera in de gaten gehouden worden ben ik weg. Er zijn grenzen aan wat ik kan verdragen. 

Om het allemaal dan nòg een gradatie erger te maken: we zagen in de preview dat Rianne volgende week de onderhandelingen start over trouwen, baby's en uitvaartverzekeringen. Dus, Jan, als ik je een tip mag geven: bel Marieke, zeg sorry, en vraag haar of ze toch nog naar Texel wil komen. Zij praat dan wel heel veel, maar ze is donders leuk (jouw woorden!) en een stuk normaler dan die coltrui. Save yourself

Theo's chances 
Bij Theo en Nancy gaat alles z'n gewone gangetje. Ze zijn niet meer zo besluiteloos, wat een positieve ontwikkeling is. Gisteren kwam Theo op bezoek bij Nancy, haar dochter - die Priscillia heet, net als het vriendinnetje van Calimero! - en haar moeder. Het bood mogelijkheden voor Thé, want moeders was meteen idolaat van haar mogelijk nieuwe schoonzoon. Als het niks wordt met Nancy kan Theo dus altijd nog met die moeder aanpappen. 
Er werd taart gegeten - natuurlijk, de hele uitzending lang werd er overal taart gegeten - en daarna gingen Theo en Nancy nog even naar het strand. Conversationeel hoogtepunt: "Kijk, een paardje!" - "Ja!" Ter vergelijk: dat soort gesprekken heb ik ook met mijn nichtje, en die is anderhalf. 

Maar Theo blijft zijn optimistische zelf, die met name geniet van de kleine dingen die het doen. "We kijken elkaar af en toe even lekker aan". Wow. Way to go, Thé. En petje af, want je gaat toch maar mooi met die vrouw op stedentrip. 

Ondertussen....
...koos Geert voor Hetty. Laat ik het toch maar even melden, anders is de titel van dit blogje een beetje gek. Hetty is de oude taart. Het moment van waarheid verliep als volgt:
Geert: "Kom in mijn armen!
Ik verklaar jou de liefde van mijn leven"
Hetty: "Oh god! Mag ik even mijn telefoon wegleggen?" 

Niet lachen, ik ken meer vrouwen die op zo'n would be romantisch moment niet helemaal volgens de wetten der romantiek reageren. Ik noem geen namen, maar ondergetekende kan er ook wat van. Of niks van - dat is maar net hoe je het bekijkt. 

Waar klinkt des Leeuwen forsche stem: 'Ik worstel moedig en ontzwem!'
In aanloop naar het keuzemoment van Bertie scandeerde ik voortdurend "Esther! Esther! Esther!", want ik zat al làng aan mijn Katherine taks.
Bertie zei zich door de logeerweek heen geworsteld te hebben, maar toonde ook haar Zeeuwse aard: ze worstelde en kwam boven. En ze koos voor Esther, dus niets dan lof voor Bertie. Katherine vloog weg op haar bezemsteel en Bertie mocht op bezoek bij Esthers ouders. 

De cleanparents, noemde Bertie ze. Gelukkig niet recht in hun gezicht, want Esthers moeder haatte haar sowieso meteen al met vlammende passie. Tijdens de lunch wisselden Bertie en haar cleandad wat wederwaardigheden over motorblokken, en moeder deed vooral aan veelzeggend zwijgen. Later zei mams voor de camera dat ze altijd uitging van schoonzoons. "Maar niets is zoals het is, en eigenlijk vind ik het heel leuk". De ondertoon was: ik ben niet boos, maar ik ben wel ontzèttend teleurgesteld. Bertie moet opzouten, want ik wil gewoon een schoonzoon waarmee Esther baby's gaat maken. 
Maar dat gaat niet gebeuren. 

Esther en Bertie gaan op citytrip naar Berlijn. Ik hoop dat ze de Flat Tire fietstour gaan doen, want die is leuk. Nou ja, eigenlijk is Berlijn in zijn geheel gewoon fantastisch. Maar dan moeten ze er eerst zien te komen. Bij de KRO werken hele nare mensen denk ik, want Bertie en Esther moeten met de trein naar Berlijn. En dat is vast niet omdat het rijmt.
Ik heb even gegoogeld (vroeger speelde ik weleens reisbureautje, ik vind het nog steeds leuk) en met de trein doe je er twee á drie keer zo lang over als met het vliegtuig, en het is niet goedkoper. Het is dus gewoon treiteren, en een groot deel van de quality time die je op de Kurfürstendamm had kunnen spenderen gaat verloren. Ik vind het sneu.

Citrytrips, dus
Volgende week dus Boeren in den Vreemde. Gaat Rianne van de ene wifi hotspot naar de volgende om te zien hoe het met die kutkatten gaat? Zullen Nancy en Theo elkaar wijzen op al het moois wat hun bestemming hen te bieden heeft? ("Kijk, bootjes!" "Ja!")

Ik kijk er - zoals elke week - ontzèttend naar uit. 

Geen opmerkingen:

U Zei?! - Deel 36

De laatste maanden verzamelde ik weer heel wat verhaspelingen. Hierbij de nieuwe lijst. Om de donkere dagen en de gedeeltelijke lockdown wat...