donderdag 19 februari 2015

e-confessie

I swear to tell the truth, the whole truth, and nothing but the truth.
So help me God. 


Iets meer dan een jaar geleden schreef ik deze ode aan het boek. Daarin schreef ik onder andere niet digitaal te willen lezen. De bekentenis die ik vandaag moet doen, heeft hier alles mee te maken.

Mijn ik van vorig jaar kijkt hoofdschuddend toe. Ze is niet boos, ze is alleen een beetje teleurgesteld.
Onbekend
Wat ik vorig jaar schreef meende ik echt. Ik houd van boeken, van bladeren, van snuffelen. Dàt is onveranderd. Maar met betrekking tot digitaal lezen was ik een maagd, een nitwit, en bovendien was het adagium 'onbekend maakt onbemind' op mij van toepassing. Ik wilde niet digitaal, omdat ik 'echte' boeken prima vond en ik stond niet open voor andere opties.

Leercurve 
Maar toen ging ik op reis.
Ik stouwde een kleine bibliotheek in mijn handbagage en vertrok. Toen ik me nog in het Europees luchtruim bevond had ik het eerste boek al uit.
In mijn eerste vakantieweek las ik de rest van mijn mini-bieb. Bij wijze van oplossing ging ik naar the Book Lounge en kocht een nieuw boek. Daarmee had ik mijn op handen zijnde boekloosheid eventjes opgelost, maar niet goed genoeg. De laatste dagen zat ik beteuterd in Robin*, terwijl mijn reisgenootjes om me heen zaten te e-readen.

Het begon me te dagen dat ik een aantal praktische aspecten van de e-reader over het hoofd had gezien. 

Goede raad en pantykousjes 
Mijn weerstand brak slechts langzaam. 
Ik besloot om info over de e-reader in te winnen bij vriendin E. Zij had al een tijd zo'n ding en dus ervaring en ze kon me vast wel praktische tips geven. Ik stuurde een mail, met in de onderwerpregel het woord 'pantykousjes'. Dat deed ik met een reden: als iemand ooit de betreffende mail zou zien, zou hij of zij niet direct vermoeden dat het over e-readers ging.
Verder vroeg ik vriendin E. om te allen tijde te ontkennen dat ik het aan haar gevraagd had, en dat ze - àls het toch aan het licht kwam - maar moest zeggen dat de omstandigheden mij dwongen.

(even voor vriendin E.: het feit dat dit nu op mijn blog staat wil zeggen dat de restricties zijn opgeheven). 

Aankoopbeslissing 
Later vroeg ik aan vriendin E. of ik haar e-reader mocht lenen. Om te proberen.
Dat mocht, en het ondenkbare gebeurde: binnen een dag was ik ervan overtuigd dat ik zo'n ding nodig had. Hoognodig. Al mijn principiële bezwaren verdwenen als sneeuw voor de zon, en ik racete over de digitale snelweg naar bol.com om een e-reader te kopen. Ik ga binnenkort naar Thailand en ik hoef nu alleen nog de digitale bibliotheek van vriendin M. plunderen. Daarna kan ik lezen tot ik een ons weeg, zonder ook maar één bladzijde om te hoeven slaan of bang te zijn dat ik aan het eind van mijn boeken een stuk vakantie overhoud.

Terugkomen
Enfin. Ik kom dus gedeeltelijk terug op mijn rancuneuze stellingname van vorig jaar. E-readers zijn heus zo slecht nog niet. Ik kom op reis niet meer zonder leesvoer te zitten en ik hoef minder gewicht mee te zeulen.
Had ik me dat eerder maar beseft. 

I solemnly, sincerely and truly declare and affirm that I told the truth, the whole truth and nothing but the truth.

*Robin was onze truck (vernoemd naar Robin Gibb van de Bee Gees) 

1 opmerking:

Tanja zei

Ik ga natuurlijk niet zeggen, dat zei ik toch...

Ik ben al jaren verslingerd aan lezen en reizen en dan is zo'n ding onmisbaar.

En thuis lees ik dan weer "gewone" boeken, want dan gaat je verhaal natuurlijk wel op :)

U Zei?! - Deel 36

De laatste maanden verzamelde ik weer heel wat verhaspelingen. Hierbij de nieuwe lijst. Om de donkere dagen en de gedeeltelijke lockdown wat...