maandag 16 februari 2015

BZV - de mist in

Het was mistig gisteren. Zowel in meteorologisch als in affectief opzicht zagen we af en toe geen hand voor ogen. En toch waren we aan het eind van het uur een boel wijzer. Dus laat ik maar gauw beginnen aan de nabeschouwing.

Ketering 
Als je BZV kijkt wil je het spel op de wagen. De catfight, het vliegen afvangen, een ijskoude oorlog. Leonie en Rimke komen ons enigszins tegemoet in deze wensen. Dat wil zeggen: Rimke probeert er nog best iets van te maken, maar Leonie moet haar niet. Zodra Rimke iets zegt kijkt Leonie ongeïnteresseerd naar buiten, met zo'n 'talk to the hand' uitdrukking op haar gezicht.

Tom, op zijn beurt, deed weer eens een Nieuws uit de Natuur intermezzo. Dit keer ging het over bollen planten. Vervolgens maakte hij onomwonden duidelijk wat hij in feite zoekt in een vriendin. Hij wil iemand die zorgt dat er wat te schaften valt in de keet. Hij vindt een vriendin "makkelijk voor de dingen eromheen, zoals koffie en cake brengen".
Toen hij dat zei, krabbelde ik in mijn notitieblok dat je dan net zo goed, of misschien zelfs beter, met een begrafenisondernemer kan gaan daten. Gelukkig zei Tom later dat hij het ook leuk vindt als zijn toekomstige vriendin af en toe een verrassing of een zoen komt brengen. Daarmee trok hij het een beetje recht, want dat zijn dingen die je beter niet kunt doen bij een begrafenisondernemer.

Ik zie het al voor me.
Hij: "Dan gaan we nu luisteren naar het lievelingslied van Ome Joop..."
Zij: "Schatje? Tadááá!"
Dat is gewoon niet gepast. Tom een aai over zijn bollen geven wel.

Wat echt onbegrijpelijk was: het onbenut potentieel. Leonie zat piepers te jassen terwijl Rimke stond te douchen. Op dat moment kwam Tom binnen. Ziet u de mogelijkheden?
Leonie had op kunnen staan, en haar borsten zachtjes tegen Tom kunnen drukken.
Tom had bij Rimke onder de douche kunnen stappen.
Maar niemand deed wat.
Ja, Leonie en Tom hadden een gepassioneerd gesprek over ham en salade. En over verlegenheid. ("Ik ben verlegen. Of nou ja, niet echt verlegen." - 2x)
Rimke was een beetje jaloers toen ze binnenkwam en Leonie en Tom samen zag. Maar lieve Rim: ham en salade. Meer was het niet. No worries.

Kansen wegen
Jan heeft echt geen verstand van vrouwen. Welke kerel vraagt in de datefase aan een vrouw of zij op een weegschaal wil gaan staan? Dat doe je toch niet?! Voor je het weet vraagt zo'n vrouw gepikeerd of hij soms vindt dat ze te dik is. En even: er is in de geschiedenis van de mensheid nog geen enkele kerel geweest die zich succesvol uit die verbale houdgreep heeft weten te wurmen.
Maar Jan zette een weegschaal neer en dirigeerde Marieke erop. Dit alles onder het mom van lammetjes wegen.

Rianne voelde zich kennelijk enorm gesterkt door dit hele voorval, want het ondenkbare gebeurde: ze ritste haar overall open!! Niet dat daaronder nou zoveel te zien was (een nog steeds tamelijk decolletéloos shirtje), maar het gebaar mocht er zijn.

Vervolgens brak mijn hart, want er werd lammetjesworst gemaakt. Ik heb een enorm zwak voor lammetjes (hoe dat komt leg ik nog wel eens uit), dus ik verdroeg de beelden slecht. De vegetariër in mij weende zacht.
De worst bracht de puberale kant van de meiden boven: er werd volop geginnegapt over het woord worst. Later hoorden we van Rianne: "Echt flirten wil ik het niet noemen, maar er worden wel genoeg woordspelingen gebruikt."

In mijn hoofd rinkelde een alarmbelletje. Als woordspelingen maken een vorm van flirten is, dan moet ik op mijn tellen passen. Kennelijk flirt ik me een slag in de rondte.

Ritme van de eenzaamheid
Esther is de enige logé van Bertie die de moed nog niet heeft opgegeven.
Maar dit keer gebeurde er wel iets in Renesse.

Katherine had met al haar knutseldrift een rooster gemaakt voor tienminutengesprekjes met Bertie. Daarin maakte Esther dus duidelijk dat ze het nog helemaal ziet zitten.
Ciska gebruikte haar quality time daarentegen voor een soort diplomatieke onderhandeling over haar vrijlating. "Er kan geen klik zijn als je niet met elkaar praat", merkte Bertie op. Ik denk dat daar nog wel over te discussiëren valt, maar in hun geval klopt het. Dus Ciska kon eindelijk haar biezen pakken en ging opgelucht haar vrijheid tegemoet. Katherine was de enige die zei dat ze haar ging missen.

Yvon mocht ook een tienminutengesprekje.
Bertie zei nog steeds hoopvol te zijn, en deelde bovendien mede dat ze nu wel een beetje over zichzelf heen was. Dat is heel fijn voor haar, maar wij - de kijkers - zijn dat beslist niet. Nog lange niet.

Emo-tv
Net toen ik dacht: 'wat heb ik nog weinig over Theo opgeschreven', gebeurden er heftige dingen op zijn boerderij. Ria wilde even met hem praten en vertelde dat ze het allemaal zo net nog niet wist, dat er wel eens wat moest komen, enzovoort.
Ria huilde tranen, tuiten en snot, en Theo deed ècht een dappere poging om haar te troosten. Hij mompelde van "Het komt wel goed meisje" en deed zelfs aan lichamelijk contact. Maar even: de manie waarop hij zijn hand op haar schouder legde. Daar wàs iets mee. Vanochtend besefte ik me waar het me aan deed denken.

Als je tijdens het wandelen een steentje in je schoen krijgt, dan houd je je vast aan de schouder van de ander. Zo kun je je schoen leegschudden zonder je evenwicht te verliezen of je sok vies te maken. Theo's hand op Ria's schouder zag er zo uit: alsof hij zijn schoen leeg moest schudden. Dat hij ondertussen een andere kant op keek hielp ook niet echt mee.

Ria huilde omdat Theo te lief is. Ze huilde ook omdat er te weinig gevoel was. Ik snapte daar helemaal niets van, maar laat ik mijn eigen issues hierbuiten laten. Dit is iets tussen Theo en zijn vrouwen.

Ria had het er maar moeilijk mee, en Theo ook, en Nancy ook denk ik. Althans: zij is nu the last woman standing, zonder daar iets voor gedaan te hebben. Bij de speeddates haakten er ook al twee vrouwen af, en nu dit weer. Pfoeh.
Die Theo. Ik ben bang dat hij met z'n zus op stedentrip moet.

What's next? 
In de vooruitblik zagen we dat de vrienden van Tom volgende week vlees komen keuren.
En Jan gaat "lekker ding" zeggen tegen Marieke. Daarna slaat hij zijn armen om haar heen!
Wàt een suspense!

Eigenlijk was die elf seconden durende preview nog het spannendst van het hele uur BZV.

Geen opmerkingen:

U Zei?! - Deel 36

De laatste maanden verzamelde ik weer heel wat verhaspelingen. Hierbij de nieuwe lijst. Om de donkere dagen en de gedeeltelijke lockdown wat...