maandag 12 januari 2015

BZV - Fröbelvrouwen en humor om te lachen

Het vervelendste deel van BZV zit altijd aan het begin van het seizoen: de speeddates. Het begon heel Normaal cq Bennie Jolink fähig, met iemand die een paar keer achter elkaar “Ik denk oeh” zei. Maar oerendhard ging het vervolgens niet.

Fröbelen
Vijftig vrouwen hadden zich ten doel gesteld een boer te versieren. Ongeveer de helft van hen dacht haar kansen te vergroten door prullaria mee te nemen. Variërend van tegeltjes met eigen wijsheden tot een verhuisdoos op een steekkarretje. (Buurvrouw V: “Gaat ze een kleuter versieren ofzo?”)
Geen van die plakwerkjes verdiende de originaliteitsprijs. Nancy, date van Theo, had een gedichtje dat zelfs de redactie van Candlelight onacceptabel zou vinden. Tenenkrommend.

Geert
Boer Geert is de schrik van elk familiefeestje. Zo’n semi-joviale oom die foute grapjes maakt en goedmoedig aan tantes frunnikt.
Maar Geert heeft zichzelf voor mijn blog nu al in de gevarenzone gemanoeuvreerd. Hij deed namelijk een Wimmetje. Dat wil zeggen: Geert refereerde aan Geert als Geert. En wie vorig jaar mijn BZV-blogs heeft gevolgd weet dat ik Wim om deze derdepersoonsrede(n) structureel genegeerd heb. Geert hangt eenzelfde lot boven het hoofd.

Openingszinnen
Omdat ze bij de KRO inmiddels ook wel weten dat speeddates over het algemeen hoogst ongemakkelijk zijn, hadden ze zowel de boeren als de dates wat openingszinnen ingefluisterd. Anders verlopen die vijf minuten veel te vaak volgens het “Kijk me aan als ik tegen je zwijg”-stramien. In plaats daarvan hoorden we nu steeds hetzelfde. Te weten:
“Waarom heb je mij gekozen” en “Waarom heb je mij geschreven”. Boerin Bertie pakte het anders aan, die begon haar speeddate met Katherine met: “Nou. Brand los.” Katherine is een ronde verder gekomen, dus blijkbaar ontbrandde ze lekker.

Ná de speeddates hoorden we ook vijftigmaal hetzelfde gesprekje:

“Vertel!”
“Het was leuk!”

sTom
Aparte aandacht voor Tom. Vorige week kwam het bericht naar buiten dat hij al onder de pannen zou zijn en dat hij alleen maar meedoet om beroemd te worden. Dat is een smet op zijn blazoen. Hij mag dan wel een leuk hoofd hebben, er zit wel te weinig hersencapaciteit in. Het gênantste moment van gisteravond komt dan ook op zijn conto. Harmke, een van zijn leukste en minst barbiepopperige dates, noemde hij herhaaldelijk Femke. Harmke verbeterde hem steeds, maar het wilde maar niet beklijven in dat leuke hoofd.
Uiteindelijk koos hij Femke voor de dagdate, en nu ben ik een beetje bezorgd dat hij eigenlijk Harmke bedoelde. We zullen het nooit zeker weten.
Maar serieus: al die vrouwen die hij gekozen heeft kunnen zo model staan voor een nieuwe barbiepoppenserie.

Alles bij elkaar
Voor de rest kunnen we alle speeddates vrij gemakkelijk op één hoop gooien. Miss Etam en Pipoos hadden goede zaken gedaan. De vrouwen van Geert gaan samen bridgen of breipatronen uitwisselen. Hillie – date van Geert – zei “Hij heeft humor waar ik om kan lachen”, en daarmee is de Geert-boycot nog dichterbij gekomen.

Jan vond ik eerst een beetje een suffe sukkel, maar gisteravond kwam hij goed uit de verf.
Ilva van de geborduurde schaapjes werd afgewezen. Dat was maar goed ook; ze was namelijk beteuterd dat haar knutselwerkje nergens te bekennen was. Zulk gedrag behoor je na de peuterspeelzaal verleerd te zijn.
Vier van de vijf dames van Jan zijn nu al kansloos, want de vijfde date (Laura) woont op Texel. Die kunnen dus op de fiets naar elkaar toe en dat is wel zo makkelijk. Bovendien meende ik tijdens hun speeddate al een vonkje te zien overspringen.

Dagdates
Volgende week is het tijd voor de dagdates. In de vooruitblik zagen we iets met koorddansen en rolschaatsen.
Als ze dat nou combineren kan het nog een spannende afvalrace worden.

Geen opmerkingen:

U Zei?! - Deel 36

De laatste maanden verzamelde ik weer heel wat verhaspelingen. Hierbij de nieuwe lijst. Om de donkere dagen en de gedeeltelijke lockdown wat...