woensdag 3 december 2014

Daar moet je niet heengaan

Afgelopen zaterdag was ik bij Oma. Dat ik daar vandaan zou komen met een diepe angst voor de C&A had ik van tevoren niet kunnen bedenken.

Anders dan anders
Er was enige consternatie in het bejaardenhuis.
In het huis woont een soort van parttime bejaarde. Ze is namelijk nog niet diepbejaard en mag in het weekend naar huis. Naar haar man. En nu was er iets verschrikkelijks gebeurd: haar man is overleden.
Het was een trieste bedoening. Niet alleen vanwege het heengaan van de man, maar ook vanwege wat het teweeg bracht bij de overige oudjes. De kleine mevrouw en mevrouw J. waren meelevend en slingerden onvermoeibaar het ene cliché na het andere over de keukentafel.

“Wie had dat nou toch kunnen denken.”
“Ja zeg, wie had dát nou toch kunnen denken.”
“Het was zo’n flinke man.”
“Zo’n flinke man.”

Meneer B. en Oma trokken zich niets aan van de onheilstijding. Meneer B. zat zoals altijd met de tafel te schudden en vage dingen te roepen (“Schiet nou eens op!” – wie er moet opschieten en waarmee, dat weet niemand). Oma leek überhaupt niet te registreren dat er iemand dood was en haar bijdrage beperkte zich tot het in het vizier houden van de bloempotten op de tafel van meneer B.

Het engste van dit alles
Nu is het natuurlijk heel verdrietig voor de parttime bejaarde, maar er zit nog een ander kantje aan dit verhaal. Een kantje dat het allemaal een beetje spooky maakt.
Namelijk: de meneer vond zijn dood in de C&A in Vlissingen.

Dat is al een vrij treurige plek om aan je einde te komen. Maar wat nou zo opmerkelijk is: het is al de tweede keer dat iemand die ik zijdelings ken doodgaat in die C&A. I kid you not. Iemand die in mijn familie bekendstond als de Floeper legde namelijk óók het loodje in dat pand. Nee maar echt. En daardoor heb ik nu een C&A-fobie. En ik post het nu ook maar even hier, want een gewaarschuwd mens telt voor twee en ik wil iedereen graag behoeden voor een wisse dood.

Een gewaarschuwd mens
Mocht je onverhoopt een keer in Vlissingen zijn, ga dan niet naar C&A. Ik wil niemand bang maken, maar het is daar levensgevaarlijk. Mocht je toch naar een Zeeuwse C&A willen: in Middelburg hebben ze er ook eentje en voor zover ik weet is daar nog nooit iemand doodgegaan.

Deze waarschuwing geldt voor iedereen, maar er is een groep mensen die ik nog even specifiek wil noemen: ouder wordende heren. Want zowel de man van de parttime bejaarde als de Floeper viel in die categorie. Dus als je vrouw bent, of jong, of allebei, dan heb je – denk ik – minder te vrezen. Toch zou ik dan nog steeds op mijn hoede zijn, want je weet maar nooit.

Tot slot

De parttime bejaarde zal nu wel een fulltimer worden. Dat zit er dik in. Dat is wel gezellig voor de overige bejaarden, want ze houdt de conversatie over het algemeen aardig op gang. Dat is maar goed ook, want de andere bejaarden zijn daar niet meer zo goed in.

Enfin.
De C&A moet je dus mijden. Het spookt daar.
Heeft u dat? Fijn zo. 

Geen opmerkingen:

U Zei?! - Deel 36

De laatste maanden verzamelde ik weer heel wat verhaspelingen. Hierbij de nieuwe lijst. Om de donkere dagen en de gedeeltelijke lockdown wat...