woensdag 31 december 2014

2014 >>> 2015

Traditiegetrouw kijk ik even over mijn schouder aan het eind van het jaar. En ik kijk vooruit. Wat komt is per slot van rekening veel spannender dan wat was.

Club
2014 was het jaar dat ik 30 werd. Het is me enorm meegevallen. Sterker nog: ik vind het leuk.
Eén puntje: op mijn verjaardag werd ik van alle kanten welkom geheten bij ‘de club’. Ik ben alleen nog steeds niet uitgenodigd voor een bijeenkomst. Daar ben ik een beetje sip over. Maar verder rockt 30-zijn de pan uit. Echt.


Lesson learned
Een van de belangrijkste lessen van 2014 is dat de cijfertjes op de broodrooster voor minuten staanIk dacht altijd dat ze de mate van geroosterdheid indiceerden. Natuurlijk heeft het alles met elkaar te maken – hoe langer, hoe geroosterder – maar dat het minuten waren was nieuw voor me.

Hoogte- en dieptepunten
Top:
- Zuid-Afrika (mijn tweede lente dit jaar) 
- nieuwe baan
- Berlijn (en Texel, en Düsseldorf)
- een nacht die je normaal alleen in films ziet, die wordt bezongen in het mooiste lied, etc.

Flop:
- van half juli totdat ik op vakantie ging. Omdat mijn evenwicht toch nog wat wankel bleek te zijn. En omdat ik in het ziekenhuis lag. Dat was stom.

En dan nu: 2015 
Onlangs mailde ik naar iemand: ‘Ik heb er zin in. Geen idee wáárin, maar ik hèb er zin in’. Dat is een adequate samenvatting. Ik hou van een nieuw jaar. Het is alsof je een boek openslaat dat je van de eerste hoofdletter tot de laatste punt helemaal gaat opslorpen. Een boek zonder flaptekst, dus je weet niet wat er gaat komen. Het kan mee- of tegenvallen, maar het gaat je sowieso goed bezighouden.

Het kan alle kanten op.
Lichte, luchtige dagen, of ploeteren tegen de wind.
Zorgeloos door het jaar kunnen fladderen, of moeten roeien met riemen die je wel of niet hebt.
Een jaar dat geeft, of een jaar dat neemt.
We weten het nog niet, we zullen wel zien. Het kan nog alles worden – en er is nog niks verknoeid.
Er ligt een nieuwe lente voor ons klaar, en een nieuwe zomer. Een heel nieuw jaar, vol verrassingen.

Happy New Year! 

1 opmerking:

ferdinand zei

Mooi geschreven en inderdaad: Een blanco boek dus we kunnen beginnen met schrijven 😊

Overigens, ook ik heb nog nooit een uitnodiging voor de bijeenkomst gehad. Ik denk dat ik het nog een paar haar aankijk, maar dan ga ik toch echt opzeggen denk ik hoor.

U Zei?! - Deel 36

De laatste maanden verzamelde ik weer heel wat verhaspelingen. Hierbij de nieuwe lijst. Om de donkere dagen en de gedeeltelijke lockdown wat...