woensdag 7 november 2012

Gestapo

Van 1933 tot 1945 had je in nazi-Duitsland de politieke of geheime politie. Deze sterke arm der wet opereerde onder de naam "Geheime Staatspolizei", kortweg Gestapo.

2012
Wie denkt dat 1945 ver achter ons ligt en dat de Gestapo tegenwoordig louter voorbestemd is aan geschiedenisboeken heeft het mis. Ook anno 2012 is er iets wat je gerust Gestapo mag noemen. Het is actief in Nederland en het heet het UWV. Daar voeren ze ook een soort dictatoriaal bewind, waarbij iedere betrokken burger die niet geheel coöperatief is het zal bezuren.
Dat is althans mijn ervaring.

Telefoon
Er is een wezenlijk verschil tussen een face to face gesprek op een UWV kantoor of een telefonische benadering. Wanneer je een medewerker persoonlijk spreekt, is er namelijk helemaal niet zoveel aan de hand. Dan vind ik het UWV zelfs best een prettige instantie waarbij ze over het algemeen lekker met je meedenken. Maar wee degene die het uitvoeringsinstituut even denkt te kunnen bellen om een praktisch dingetje af te handelen. Elke zenuw van die persoon wordt op de proef gesteld. Ik wist dat al, maar omdat ik geloof in de goedheid van de mens en omdat ik het praktische dingetje echt even moest regelen, trapte ik maandag andermaal in de valkuil.

Wilsonbekwame kleuter
Het vinden van het juiste telefoonnummer bleek al een uitdaging op zich, omdat de website van het UWV met een storing te kampen had en UWV telefoonnummers ongoogelbaar zijn. Daarom belde ik uiteindelijk maar het algemene nummer. Ik zei mijn naam, ik vertelde dat ik een brief had ontvangen met een datum voor een gesprek en dat ik dan niet kon, dus dat ik de afspraak graag wilde verzetten. Geen gek verhaal toch? Nou, wel als je op de reactie van de telefoniste moet afgaan. Ze zei:
"OH?? En waaróm kunt u dan niet?"
Ik antwoordde: "Ik kan gewoon niet. De reden is privé."
Zij: "Als u een afspraak wilt verzetten, zal ik toch echt de reden moeten weten."
Ik: "Zoals ik al zei: dat is privé."

Het was haar toon die mij nogal opstandig maakte. En ook dat de reden gewoon echt best privé was. Maar mevrouw achtte het toch nodig om mij te woord te staan op de toon waarop je een wilsonbekwame kleuter te woord staat. En dat pik ik niet.

Know your business 
Zo kwamen we dus niet verder. Ik besloot tot een compromis en zei in grote lijn wat mijn reden was. In die grote lijn kwam ik er niet onderuit twee afkortingen te noemen die zij - het zal u niet verrassen - niet kende. Dus daar begon ze weer.
"OH?? En wat ís dat dan?"
Ik (geïrriteerd): "Dat ga je straks maar googelen als je mij hebt doorverbonden met iemand die me wèl wil helpen." Wat ze toen wel probeerde (dat doorverbinden dan), maar dat lukte niet. Dus toen werd de verbinding verbroken. Ik heb - echt en hardop - tot tien geteld, want ik had ineens een levendig visioen van de telefoon die door de kamer zou vliegen.

Coöperatief
Uiteindelijk heb ik maar weer gebeld. Want ja, als je niet op je afspraak verschijnt ben je helemaal het haasje. Ik kreeg goddank een andere telefoniste. Ik zei dat ik net ook al had gebeld en ik vertelde opnieuw dat ik graag een afspraak wilde verzetten. De telefoniste zei:
"Oké, met wie heeft u die afspraak?"
Ik zei: "Met mevrouw X."
Zij zei: "Prima, ik verbind u door."
En dat ging toen goed. Ik kreeg mevrouw X en we schoven de afspraak een weekje op. Zo moeilijk was het dus helemaal niet.

Principe
Ik ben heus geen beroerd persoon en normaliter vind ik het echt niet zo'n punt om iets meer over mijn privéaangelegenheden te delen. Het was alleen de combinatie. De bejegening en mijn mening dat ik niet aan iedere willekeurige telefoniste hoef te vertellen waar ik mee bezig ben. De website die niet werkte en het telefoonnummer dat onvindbaar was. De reden die slechts bij een select gezelschap bekend hoeft te zijn. Een principekwestie misschien.

Op facebook sprak ik mijn vermoeden uit dat de Gestapo na 1945 is opgegaan in het UWV. Dat oogstte hoofdzakelijk bijval en dat deed me goed. Ik ben wel benieuwd of de telefoniste echt nog gegoogeld heeft toen ze me had doorverbonden.

Het zou haar professionaliteit ten goede komen.

1 opmerking:

Anoniem zei

helaas is dit herkenbaar, zo'n telefoniste zou verboden moeten worden

U Zei?! - Deel 36

De laatste maanden verzamelde ik weer heel wat verhaspelingen. Hierbij de nieuwe lijst. Om de donkere dagen en de gedeeltelijke lockdown wat...