maandag 22 december 2014

BZV - een terugblik op de terugblik (1)

Tien jaar Boer Zoekt Vrouw. Wat bracht het ons? Wat leerden we? Welke liefdes zijn steady as a rock, en welke kansloos?
Antwoorden op al deze vragen, en meer, krijgen we twee zondagen lang in de terugblikafleveringen van BZV. Het is één groot schuurfeest.

Jubelen
Ik weet natuurlijk niet hoe het er bij u thuis aan toe ging, maar ik zat te stuiteren op de bank en heel de tijd “OH JAAA!” te roepen. En ik riep de namen van boeren & vrouwen. Bovendien gooiden ze er een quiz tegenaan, en ik ben een sucker voor quizjes. Als je me graag op je feestje wilt hebben, gooi dan gewoon een quizje in de strijd en ik kom gegarandeerd.

Tijdens de quiz toeterde ik dus onvermoeibaar de antwoorden naar de televisie. Het enthousiasme waarmee ik “PEEKLUTS!!!” riep is ongeëvenaard. Terwijl ik sinds het incident in de Deense melkput helemaal geen hutspot meer lust - zoveel indruk maakte het op me.
Ik vraag me ineens af of het in Denemarken hØtspot heet (met een kleine Ø, maar die kan ik niet vinden).

De èchte boeren
Het enige jammere van de jubileumuitzendingen is dat we ook geconfronteerd worden met de boerste boeren. De boeren waarvan mijn middenrif pijnlijk samentrekt. Ik noem Richard. Ik noem Henk die zijn buikvlinders procentueel uitdrukte. Ik noem die ene boer wiens naam ik niet meer noem omdat hij dat zelf veel te vaak doet. En volgende week krijgen we psychopAad voor onze kiezen. Ik heb alvast een dekentje klaargelegd om me onder te verstoppen als het te griezelig wordt.

Hoogtepunten
We zagen Johan en Ingrid helemaal happy zijn met elkaar. De liefde staat Johan goed en Ingrid zei: “Wij hebben wèl opgedubbeld.” Een schitterende steek onder water.

En oh! Jurjen werd geïnterviewd! Jurjen, van Willem! Jurjen, die ik wilde opvangen en troosten! Omdat hij met z’n linnen tasje bij de bushalte stond en ik bijna met hem mee huilde. Jurjen, die het werkwoord ‘afdruipen’ van een prachtig beeld voorzag.
Gisteravond was ik ineens blij dat die opvang nooit van de grond is gekomen. Ik kan niet precies uitleggen waarom.

Verder zagen we de draaiende theekopjes met daarin Bert Bodywarmer en Henrieke. Van alle ongemakkelijke stedentripjes was dat de ongemakkelijkste, denk ik (al heb ik nu acuut het gevoel dat ik die van Johan & Ingrid ernstig tekort doe).

En het schietincident van boer Frans! Hoe fantastisch! Inmiddels is hij dik onder de pannen, met een vrouw en een kind en alles.

Hoe is het nu met…
Wat ik volgende week hoop te zien, is hoe het met Wietse & Neeltje gaat. Ik wil die stille glimworm gewoon zo graag nog één keer zien. Hij en Neeltje hebben een dochtertje, dat weet ik. Maar verder? Hoe gaat het met hem? Zegt hij al meer dan "ja" en "moeilijk"? Op dat soort vragen krijg ik graag antwoord.

En Joris & Renske, die iedereen vergeten lijkt te zijn, terwijl zij een van de mooiste BZV-episodes van de afgelopen tien jaar op hun naam hebben staan. Hoe gaat het met hen?
En Anita, van boer Jan. Is “dingen maken” nog steeds haar hobby?

Volgende week het tweede deel van het BZV-jubileum.
En de weken daarna weer een kakelvers seizoen agrarisch-amoureus stuntelen.

Ik houd u, zoals altijd, op de hoogte.

Geen opmerkingen:

U Zei?! - Deel 36

De laatste maanden verzamelde ik weer heel wat verhaspelingen. Hierbij de nieuwe lijst. Om de donkere dagen en de gedeeltelijke lockdown wat...