zaterdag 4 april 2015

Aziatische avonturen: ironie

De afgelopen weken reisde ik door Thailand en Cambodja. Het was een veelbewogen vakantie waarvan ik de beste verhalen graag met u deel.

Vandaag: mijn e-reader, of hoe lezen op vakantie een uitdaging bleef.

E-confessie
Anderhalve maand geleden deed ik op mijn blog een bekentenis. Mijn verzet tegen e-readers was gebroken, Ik was helemaal om en schafte een e-reader aan. Van alle kanten kreeg ik e-books aangeboden en met een niet kinderachtige hoeveelheid leesvoer toog ik naar Schiphol.

Ik was laaiend enthousiast over de e-reader. Zoals ik in voornoemde blog schreef: ik kan lezen tot ik een ons weeg, zonder ook maar één bladzijde om te hoeven slaan of bang te zijn dat ik aan het eind van mijn boeken een stuk vakantie overhoud.

Dat bleek niet helemaal te kloppen.

Begin
Mijn handbagage woog nooit zo weinig als dit keer - ik had alleen de Lonely Planet als analoog leesmateriaal ingepakt. In het vliegtuig naar Bangkok las ik het eerste e-book. In het hostel in Bangkok - wachtend op mijn gezelschap - begon ik vol enthousiasme aan boek twee. Daarna... hield het op.

Dat kwam; mijn e-reader viel op de grond. En toen had hij een ezelsoor.
Bij analoge boeken is dat niet zo'n probleem. Sterker nog: bij analoge boeken is een ezelsoor een soort van charmant. Maar een e-reader met een ezelsoor is géén goed iets.

Truth be told: ik moest er een beetje om lachen. Niet omdat het leuk was, maar omdat het zulke schitterende ironie was. Jarenlang voerde ik een eenzame strijd tegen e-readers, dan ga ik eindelijk overstag en dan sneuvelt mijn e-reader op de eerste dag van mijn vakantie.

Oplossing 
Waar ik niet om moest lachen was dat ik niets meer te lezen had. Behalve de Lonely Planet dan. Op de ochtend van dag drie vond ik gelukkig A short history of nearly everything, wat een uitstekende noodoplossing was. Bovendien bedacht ik me dat ik, zodra ik wifi had, in mijn dropbox kon om een paar e-books op mijn telefoon te zetten. Niet ideaal, wel leesvoer.
Toen ik dit gisteren tegen buurman F. zei, reageerde hij droogjes: "Dus je laat je e-reader vallen en de oplossing is dropbox."

Eind goed 
Al met al was het geen groot probleem. Het was jammer en onhandig, maar niet het einde van de wereld. Met garantie en een reisverzekering kom ik vast een heel eind, qua reparatie of vervanging. Want ja: ik ga het nog eens proberen.

Op mijn volgende reis gaat er gewoon weer een e-reader mee.

Geen opmerkingen:

U Zei?! - Deel 36

De laatste maanden verzamelde ik weer heel wat verhaspelingen. Hierbij de nieuwe lijst. Om de donkere dagen en de gedeeltelijke lockdown wat...