maandag 26 januari 2015

BZV - Huisje Boompje Beestje meets Waku Waku

Er was een tijd dat BZV kijken simpel was. Ik op de bank met thee, blocnote en pen, de tv aan en laat maar komen.

Das war einmal.
Dit seizoen vraagt meer. Tegenwoordig heb ik een telefoon (voor de appgroep), valium, een natte washand om het gezicht mee te deppen en een teiltje. Ik ben nog op zoek naar een zuurstoftank.

Met de start van de logeerweek is er ook een educatieve laag in het programma geslopen die zich het best laat omschrijven als 'Huisje Boompje Beestje' meets 'Waku Waku'. Nu waren dat in vroeger jaren twee van mijn lievelingsprogramma's, dus het is geen wonder dat ik BZV zo leuk vind. Maar enfin, ter zake nu.

Bertie en haar cliffhanger 
Bertie vond het allemaal maar spannend. Drie vrouwen over de vloer "en dan moeten we ook nog van alles gaan dóén". Dit laatste zei ze op dezelfde toon waarop Alet vorig jaar voorstelde om "iets gezelligs te gaan doen": bibberend stemmetje, panische blik in de ogen.
Knutsel-Kaatje noemde zichzelf een gangmaker. Dat is verontrustend; als zíj de gangmaker is, dan is die hele logeerweek bij Bertie nu al naar de klote. Zonde.

De dames slapen in de bedden van Berties kinderen, maar mogen niet met het speelgoed spelen. Dat Bertie dit verzoekje van haar dochter doorgeeft aan de dames, toont dat ze in elk geval een goede moeder is. Ze wees haar eigen slaapkamer "voor als jullie een nachtmerrie hebben". Katherine had prompt "heel vaak nachtmerries" en Bertie herhaalde met nadruk: "Ja. Maar ALLEEN dan!"

Tot slot heeft Bertie ons met een grote vraag laten zitten. Ze zei: "Als een boer niet om 12 uur eet, dan..." en stopte toen met praten. Alsof ze zelf niet wist hoe die zin eindigde. En ik ben daar nu zó benieuwd naar.

Tommieboy 
Bij onze geliefde bloemenboer met het leuke hoofd ben ik naarstig op zoek naar een karakterkreuk. Er moet ergens een weeffout in die man zitten, anders had hij al láng een vriendin gehad.

De meisjes die hij nu over de vloer heeft zijn niet bepaald Neerlands hoop in bange dagen. Leonie had nog nooit een tulpenbol van dichtbij gezien en Lotte passeerde onze irritatiegrens.
Lotte, die zichzelf véééél volwassener vindt dan andere meiden van haar leeftijd - en laat dat nou typisch een opmerking voor 'wannabe grown ups' zijn.
Leonie was van mening dat zij en haar collega-Barbies totáál niet op elkaar lijken. Dat zei ze omdat ze wil dat Tom haar kiest, want zo zíjn vrouwen. Niet alle vrouwen, maar wel vrouwen van deze makelij. Vrouwen die tijdens het eerste avondmaal de onderhandelingen starten over kinderen, levensverzekeringen en trouwerijen. Trap er niet in, Tom. Alsjeblieft.

Wat verder nogal opmerkelijk was: Tom is tulpenboer en wat heeft hij in huis staan? Nepbloemen! Ik weet nog niet precies hoe ik dit moet interpreteren. Het kan raar zijn, natuurlijk. Maar het doet me óók denken aan de keer dat mijn fysiotherapeut me vertelde dat hij zijn vriendin nooit masseert. Het is een aparte vorm van werk en privé gescheiden houden. Ik geef Tom nog even het voordeel van de twijfel.

"Hij zuigt gewoon niet bij mij!"
Ach weet u nog, de puberteit? Hoe je eindeloos de giebels kon hebben, vanuit het niets en nergens om, maar dat je tóch niet kon stoppen met lachen? Dat hebben die meisjes bij Jan nog steeds. De hele uitzending lang hebben ze lopen giechelen. Marieke donderde van pure zenuwen uit een auto en Jan gaf een treffende, zij het desastreuze samenvatting van Rianne: "Ze is gewoon niet zo snugger."

Er was wat geklooi in de melkput van Hoeve Vrij & Blij, met zuigtuiten die dankzij een pracitcal joke niet zogen en de noodzaak om 'een goed schaap' te nemen.

Marieke, Rianne en Vivian werpen zich nu al aan de voeten van Jan. Een beetje spelen (hard to get bijvoorbeeld), is er niet bij. Ik ben vooral benieuwd naar de volgende grapjes van Jan. Stuntman Jan kan d'r wat van.

Theeeeoooo 
Waarom duurde het zo allemachtig lang voordat Theo in beeld kwam? In onze appgroep hadden we al hele poppenkasttoestanden ("Misschien moeten we hem met z'n allen roepen"). Maar gelukkig, daar was Theo dan, in zijn afgetrapte boerderij die voor de gelegenheid een beetje was opgekalefaterd.

Ik wil geen slecht woord horen over Theo. Die op een herniaverwekkende stretcher gaat slapen zodat zijn logees een degelijk bed hebben. Die altijd bij zijn moeder eet, maar speciaal voor deze bijzondere gelegenheid helemaal zelf een bak bami opwarmde, eieren bakte èn een pak kroepoek openrukte. Theo mag zich dan in een schemergebied tussen lief en sullig bevinden, hij doet wel kéihard zijn best en dat siert hem.

Nee, dan zijn vrouwen.
Ria omschreef de boerderij als 'oubollig', wat gewoon niet aardig is. Je moet niet iemands onderkomen afkraken waar hij zelf bij is. Dat is onethisch, zéker in het geval van Theo.
Nancy maakte het er ook niet makkelijker op. Die  kwam aanzetten met een uitgeholde pompoen en Thé wist zich daar geen raad mee. Dat begrijp ik volkomen. Als iemand mij ooit blij wil maken met een uitgeholde pompoen dan wil ik nu alvast een praktische tip geven: doe het niet.
De derde logé, Sandra, is een oud chagrijn. Sandra had niet zoveel te vertellen en de rest van het gezelschap wilde dat graag zo houden. Daarom vroeg niemand haar iets en zat zij daar met een lang gezicht aan de keukentafel. Uiteindelijk begon ze in een uiterste wanhoopspoging over CV-ketels. Van álle onderwerpen in de wereld waar je gezellig over kunt babbelen, koos Sandra CV-KETELS. Een van de andere dames kapte dit meteen af (terecht), en Sandra hulde zich weer in een mokkend stilzwijgen. Pas toen de kroepoek tevoorschijn werd gehaald, knapte haar humeur een beetje op.

Volgende week
Ik ben zó verschrikkelijk nieuwsgierig hoe het verder gaat! Bij Jan zal er nog veel gegiebeld worden. Over Bertie maak ik me een beetje zorgen. Gaat Katherine de hele boel daar domineren, of geeft Bertie haar binnenkort een verbale draai om de oren? De tijd zal het leren.

Dan heb ik nu nog een klusje te doen.
Ik moet Rimke opsporen en haar een recept van een tulpenbollenquiche (uit de Allerhande van winter '44 / '45) sturen. Zodat ze indruk kan maken op Tom. Ik gun het haar.
Of nee, het is meer dat ik het Leonie en Lotte níet gun.

Ga ik nu even mijn washand opruimen en googelen waar ze goede zuurstoftanks verkopen.
En kijken of ik kan achterhalen wat er gebeurt als een boer om 12 uur niet eet.

Ik houd u op de hoogte.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Helemaal goed: alles van Geert wordt genegeerd! En zo hoort het: je kunt het als je dat écht zou willen altijd nog nalezen op www.viespeuk.nl

Anoniem zei

http://www.telegraaf.nl/prive/23602922/__Boer_Aad_gaat_samenwonen__.html

omdat het altijd erger kan!

U Zei?! - Deel 36

De laatste maanden verzamelde ik weer heel wat verhaspelingen. Hierbij de nieuwe lijst. Om de donkere dagen en de gedeeltelijke lockdown wat...