dinsdag 17 augustus 2010

Weer & Verkeer

Laten we het eens - heerlijk Hollands - over het weer hebben. En over het verkeer. De scholen zijn weer begonnen en de zomer heeft er acuut de brui aan gegeven. Wat krijg je dan? Juist. Drukke wegen en enorme plensbuien.

De bui waar ik vanochtend in terechtkwam was van het type 'geen redden aan'. Nog voor ik de straat uit was gefietst, was ik doorweekt. Drijfnat kwam ik op de plaats van bestemming. Er stond zelfs een laagje water in mijn linkerschoen. Ik wilde daar een foto van maken om het u te tonen, maar nou ja, mijn prioriteiten lagen toch ergens anders (natte jas uittrekken, schoen leeghozen, mascara opdweilen). Misschien was het ook niet heel snugger om pumps aan te trekken, want die hebben nu eenmaal een vrij lage regenresistentie, maar mijn pumps waren de enige schoenen die matchten met mijn outfit. Daar komt nog bij dat de pumps nieuw zijn, en iets wat nieuws is, wil ik gewoon aan.

Maar ik ging het over weer & verkeer hebben, dus terzake.

Ik was vanochtend een beetje uit mijn hum en dat had niet eens met mijn doorweekte staat te maken. Neen. Waar het mij om ging, was het totale onbegrip dat heerst onder medeweggebruikers is een plensbui. Die hebben allemaal zo'n 'ieder voor zich en God voor ons allen' inslag en kijken mij (lief meisje in vrolijke jas maar dan wel druipend van de regen) aan met zo'n 'eigen schuld dikke bult' blik. En dan raggen ze even door een flinke plas zodat ik nog een guts water extra over me heen krijg. Een beetje zoals Kiki in Alles is Liefde (ik bedoel wat je in dit filmpje ziet op 1 minuut 44, ik kon geen betere vinden).

Hoe dan ook, dit irriteert mij. Zoals eigenlijk alles wat oponthoud veroorzaakt tijdens fietstochten door plensbuien mij irriteert. Ik vind: er moet een verkeersregel komen die zegt dat, wanneer het giet van de regen, fietsers zonder regenkleding en zonder zo'n levensgevaarlijke plu altijd en overal voorrang dienen te krijgen. Of dat alle paraplubezitters verplicht worden om in coöperatie een soort haag van plu's te vormen waar die arme, arme fietsers dan gewoon onderdoor mogen
karren zodat ze niet zo verschrikkelijk nat worden.

Het is gewoon niet leuk. Dat je ergens binnenkomt en er plasje ontstaat waar jij stilhoudt. Dat je de hele dag te kampen hebt met de naweeën, omdat een jas gewoon niet heel snel droogt en je dus elke keer je warme armen dus weer in klamme mouwen moet proppen. En, vooral, dat het tijdens een zichzelf respecterende regendag nooit beperkt blijft tot één nat pak. Dat iedereen je dan meewarig maar ook licht gnuivend aankijkt, met zo'n blik van "jezus mens, die poncho's worden neit voor niets verkocht hoor". Dat weet ik heus wel. Ik houd alleen niet van regenkleding.

Vandaag ben ik drie keer doorweekt geweest. Inmiddels heb ik ook één positief puntje ontdekt. Zo'n nat pak rechtvaardigt dat ik nu heerlijk in mijn chillbroek op de bank zit en ik lekker niet meer naar buiten ga. Al fikt mijn huis af: ik blijf binnen.

En da's dan wel weer lekker.

2 opmerkingen:

Rob zei

meer van dit soort dingen dus:

http://fietsen.web-log.nl/fietsen/2007/09/regensensor_in_.html

Anoniem zei

Zo te zien heeft die Rob hier boven het beste met je voor.

Fokke

U Zei?! - Deel 36

De laatste maanden verzamelde ik weer heel wat verhaspelingen. Hierbij de nieuwe lijst. Om de donkere dagen en de gedeeltelijke lockdown wat...