maandag 14 mei 2018

BZV - Nieuwe boeren, nieuwe kansen

Het lijkt nog maar zo kort geleden dat we in Frankrijk naar het kampweekend van het muziekkorps mochten kijken. Dat we genoten van prille liefde onder de zinderende Zambiaanse zon. Dat we er getuige van waren hoe de goedige Olke een toverheks aan zich probeerde te binden, terwijl een paar kilometer verderop Riks elke hint van romantiek resoluut de nek omdraaide. Het was, zoals onze vriend David het week na week treffend verwoordde, super.

Maar ja. Zoals Herman Gorter al eens zei: een nieuwe lente, een nieuw geluid. Yvon Jaspers haalde haar kaplaarzen weer uit het vet en stelde een zootje nieuwe boeren aan ons voor. In het nieuwe seizoen BZV gaan deze agrariërs hun best doen om een vrouw voor zich te winnen en wat romantiek in hun leven te krijgen. Maar vooral gaan ze hun best doen om een beetje knap op mijn blog te komen. We weten allemaal dat het ze vooral daar om te doen is.

Ik stel de cast van het fonkelnieuwe BZV-seizoen graag even aan u voor. En daarna heb ik een lezersvraag.

Yvon
Yvon is niet nieuw, maar wel onderdeel van de cast. Helaas. Hoe krijgt die vrouw het voor elkaar om per seizoen irritanter te worden? Ze bedreigt kandidaten met een knots, probeert ze in te pikken voordat iemand ook maar de kans krijgt om pen en postpapier tevoorschijn te halen, is schril en schreeuwerig en betweterig en noem maar op. Kan er niet eens een nieuwe datingcoach voor de stuntelige agrariër worden aangesteld?

Remco
De eerste boer die we te zien kregen was Remco. Hij houdt een biologische melkveehouderij draaiend. Het belangrijkste dat je van Remco moet weten is dat hij tentfeesten organiseert, uit een gezin met acht kinderen komt en een knuffelbeer zonder vriendin is. Sprankelend wil ik hem niet noemen, maar met de juiste vrouw aan zijn zijde bloeit hij vast wel op.

Rudie
De Herman van het nieuwe seizoen heet Rudie. Zijn versiertruc is als volgt: met wat vrienden de stad in, een biertje drinken en dan maar weer eens op huus an. Het feit dat hij nu deelneemt aan BZV toont aan dat deze versiertruc niet werkt. Verrassend, nietwaar? Na deze onthulling bedreigde Yvon hem met een knots, wat zijn vertrouwen in zichzelf én in vrouwen er vast niet beter op maakte. Ik schat de kansen voor Rudie niet heel hoog in.

Marnix 
Een boer met humor en liefdesvrees. En een type dat best open staat voor de ideeën van andere mensen, zolang die ideeën maar in zijn straatje passen en alles uiteindelijk op zíjn manier gebeurt. Hoe flexibel wil je het hebben. Het leukste aan Marnix was dat zijn hond puppy's heeft. Dat, lieve potentiële briefschrijfsters, is van voorbijgaande aard. Onthoud dat. Deze boer leek nogal hoekig - dus zie daar maar eens een dekseltje op te draaien. Maar ik ben de lulligste niet, ik wens hem natuurlijk veel succes.

Saskia 
Boerin Saskia heeft een geitenhouderij. Zo op het eerste gezicht is ze een lieve vrouw, die treurig genoeg op haar 39e al weduwe werd. Nu is het tijd voor nieuwe liefde - en ik zie heel veel potentie. Potentie voor een Martin & Wilma achtige romance. En even: als je als een soort moederkloek voor een heleboel kleine geitjes zorgt, dan moet de zoektocht toch sprookjesachtig kunnen verlopen? Ik denk aan iets met een staande klok, een wolf, en op het eind een lang en gelukkig.

Wim
Zoekt u een akkerbouwer in de Noordoostpolder? Dan is Wim uw man! Maar wees er snel bij, want  Yvon probeert deze leukerd zelf al te versieren. Het Unique Selling Point van Wim is dat hij een beetje stottert, maar op zo'n manier dat het iets schattigs heeft. Wim zoekt een leuke vrouw met een klein beetje humor, zodat ze het samen gezellig kunnen hebben. En ik weet zeker dat Wim deze vrouw gaat vinden. En dus niet Yvon, want die is niet leuk.

Wilfred
Zorgzame types met een reddersinstinct opgelet! Wilfred zoekt een vrouw! Hij heeft tot nu toe geprobeerd om op single-reizen zijn droomvrouw te vinden, maar tevergeefs. Het bleef steeds bij wat gescharrel op vakantie en wat halfslachtige pogingen tot 'meer'. Daardoor is deze boer enigszins teleurgesteld in de liefde, of wat dat had kunnen zijn. Red Wilfred!

Steffi 
Bij boerin Steffi moet je als man stevig in je schoenen staan. Ze is namelijk al dolverliefd op een heleboel hengsten en zie daar maar eens tegenop te boksen. We werden geconfronteerd met beelden die je liever niet wil zien. Iets met paardensperma en inseminatie.
Afijn. Mannen moeten dus heel wat in huis hebben om indruk te maken op deze Brabantse schone. Spermagewijs vooral.

Jan
In eerste instantie deed koeienboer Jan me denken aan boer Aad. U weet wel, die verschrikkelijke griezel met de veelzeggende nickname 'PsychopAad'. In tweede instantie zou het kunnen dat Jan zijn stugheid alleen maar een houding is. Jan wil graag een doorstart maken in de liefde. Hij zoekt een vrouw die hem af en toe een schouderklopje wil geven en een arm om hem heen slaat. Daar had Aad dan weer totaal geen behoefte aan, dus ik geef Jan toch nog maar even het voordeel van de twijfel.

Jaap
Bloemenkweker Jaap komt wel eens uit zijn kas, maar gek genoeg komt hij dan nooit iemand tegen. Terwijl hij niet eens hele hoge eisen stelt. Een leuke, lieve vrouw. Nou... daar zijn er meer dan genoeg van. Jaap leek een beetje onzeker, maar ik denk dat hij naast die leuke lieverd behoorlijk kan opbloeien. Zijn moeder zegt bovendien dat hij een aardige jongen is, en wie ben ik om daaraan te twijfelen. Bovendien weet je bij deze man zeker dat hij weleens met een bloemetje thuiskomt. Er zijn vrouwen die daar heel gevoelig voor zijn. Die vrouwen moeten naar Jaap schrijven. En als je het niet voor hem doet, doe het dan voor zijn moeder.

Michelle
Tot slot zagen we een heleboel champignonnetjes bij boerin Michelle. Hoewel zij een vrolijk en gezellig typ lijkt te zijn, hadden we bij haar toch direct al het eerste BZV-Cliché te pakken. Elk seizoen horen we het wel een keer: "Ik ben bang dat als ik me openstel, dat ik dan gekwetst word." Ja hoor schat. We weten het. Risico van het vak. Open deur. Shut up.
Michelle heeft een hoekbank. Die kocht ze met het idee dat je op een hoekbank goed kunt knuffelen. Ik vind dat niet de beste motivatie. Maar goed. Ze zoekt iemand die oprecht blij met haar is. En die gaat ze vinden. Want ondanks haar cliché en haar hoekbank is ze een lieverd. Dat zie je direct.

Opiniepeiling
En dan wil ik nu een kwestie aan u voorleggen. Gisteravond vroeg ik me ineens vertwijfeld af of ik het me nou echt weer op de hals ga halen. Wekenlang amoureus gestoethaspel van een context voorzien. Week na week leven blazen in doodsaaie uren. Wat vindt u? Mag ik stoppen? Moet ik doorgaan? Is er een compromis denkbaar? En hoeveel vrienden raak ik hiermee kwijt? (van de andere kant: hoeveel vrienden win ik ermee?)

Als u antwoorden heeft op deze vragen dan hoor ik die graag.
Wat ik uiteindelijk besluit merkt u vanzelf als in september het nieuwe BZV-seizoen écht van start gaat.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Absoluut doorgaan Anne! Ik kijk nooit, maar die blogs wil ik niet missen (weet ik zelfs een beetje waar het over gaat). Bovendien doen de boeren het toch om in je blog te schitteren? ��
Nog een open deurtje: zet Jap de bloemetjes ook wel eens buiten? ��

Unknown zei

Als je wilt stoppen, moet je dat gewoon doen. Want hoe belangrijk is het nou dat je tientallen bekende en anonieme volgers dat kleine beetje sublieme levensgeluk schenkt in deze donkere wereld. Dus, zeg het maar, dan verander ik gewoon mn telefoonnummer en regel ik een straatverbod, kleine moeite xxx.

U Zei?! - Deel 36

De laatste maanden verzamelde ik weer heel wat verhaspelingen. Hierbij de nieuwe lijst. Om de donkere dagen en de gedeeltelijke lockdown wat...